Author Archives: admin

Ulan Batorista Helsinkiin

Matkasin Mongoliasta Suomeen junalla trans siberiaa pitkin. Matka kesti neljä päivää ja maisemat olivat hyvin yksitoikkoiset. Reitin alussa Mongoliassa oli joitain hienoja ruohotasankoja ja kukkuloita, mutta ylitimme rajan Venäjälle jo ensimmäisenä yönä eikä sen jälkeen näkynyt muuta kuin metsää. Saavuimme … Continue reading

Posted in Uncategorized | 3 Comments

Mongolia

Saavuin neljänmaissa Kiinan rajakaupunkiin Earlianiin. Olin olettanut, että sieltä menisi busseja tasaiseen tahtiin rajan yli. Mitään busseja ei kuitenkaan näkynyt. Joku sanoi, että viimeinen bussi oli jo mennyt, mutta kahden päivän päästä menisi seuraava. Yritin mennä juna-asemalle kyselemään kuljetusta, mutta … Continue reading

Posted in Uncategorized | Comments Off on Mongolia

Peking

Lähdin seuraavana päivänä Pekingiin. Tapasin siellä toisen kiinalaisen kaverin, johon olin tutustunut reissullani. Hänen piti majoittua samaan hostelliin minun kanssa, mutta respa sanoi, että paikka oli täynnä. Menimme kyselemään naapurissa olevaan nuorisohostelliin. He vilkaisivat minua ja kaveriani ja sanoivat, ettei … Continue reading

Posted in Uncategorized | Comments Off on Peking

Yangshuo ja Zengshou

Rajanylitys Hong Kongista Kiinaan sujui ongelmitta. Rajatarkastajan tarkastustiskillä oli laite josta pystyi painamaan napista kuinka hyvää palvelua oli saanut. Kaveri onnistui vääntämään jonkinlaisen irvistyshymyn minulle, joten annoin hänelle täydet pisteet. Sen jälkeen harhailin puolisen tuntia raja-asemalla etsien pankkiautomaattia ja bussiani. … Continue reading

Posted in Uncategorized | Comments Off on Yangshuo ja Zengshou

Hong Kong

Hong Kong tekee helposti vaikutuksen. Sen pilvenpiirtäjät kohoavat kukkuloiden välistä ja massiiviset sillat kiemurtelevat saarelta toiselle. Kun kaupunkia katsoo kauempaa, niin näyttää ettei koko kaupungissa olisi yhtään alle kymmenkerroksista rakennusta. Metsä alkaa siitä mihin pilvenpiirtäjien mitoissa olevat kerrostalot loppuvat. Pilvenpiirtäjistä … Continue reading

Myanmar

Myanmar oli kummallinen paikka. Entistä Burmaa hallitsee hallitus joka on käytännössä nimittänyt itse itsensä siihen virkaan. Siellä oli kyllä presidentin vaalit jokunen aika sitten. Opposition edustaja sai 85% äänistä. Kansa oli kuitenkin äänestänyt niin väärin, että vaalivoittaja laitettiin vankilaan samantien … Continue reading

Posted in Uncategorized | Comments Off on Myanmar

Taistelu Myanmariin pääsystä

Myanmarin viisumin hakeminen oli hyvin monimutkaista. Netistä löytyi monenlaista tietoa. Jossain luki, että viisumin saa automaattisesti maahan tullessa. Jossain sanottiin, että käytäntö on muuttunut ja viisumi olisi pakko hakea suurlähetystöstä ja jossain kerrottiin, että saapumisen yhteydessä saatu viisumi olisi otettu … Continue reading

Floresista Jakartaan

Labuanbajo oli pieni kylä Floresin länsirannalla. Sen lähellä oli kaksi pientä saarta, Komodo ja Rinca, joilla eleli maailman isoimmat liskot Komodo Dragonit. Labuanbajossa ei sitten ollutkaan mitään muuta, kuin kasa matkatoimistoja, jotka yrittivät myydä komodomatkoja turisteille. Minäkin halusin tietysti nähdä … Continue reading

Posted in Uncategorized | Comments Off on Floresista Jakartaan

Tana Toraja ja matka Labuanbajoon

Matka Togeaneilta Tana Torajaan oli hyvin vaivalloinen. Liikkuminen tapahtui lautalla, minibussilla, normaalilla bussilla ja autolla. Välillä kuski halusi pitää puolentoistatunnin ruokatauon, välillä piti korjata moottoria ja välillä piti vaihtaa rengas. Koko hommaan meni yhteensä kaksi päivää. Pääsin kuitenkin vihdoin Tana … Continue reading

Togeaneille

Lähdin lautalla Tarakanista Sulaweteen Pantoloaniin ekonomy luokassa. Laiva oli kuusituntia myöhässä. Toisaalta, jos se menee kerran kahdessa viikossa, niin kuusi tuntia ei vielä tunnu missään. Kulutin aikaa satamassa juttelemalla sille ainoalle kaverille siellä, joka osasi edes vähän englantia. Laiva tuli … Continue reading